Kontaktai:

info@airbrush.lt

Šiame D.U.K.  surasi atsakymus į tau rūpimus klausimus susijusius su aerografija, iš visų atsiųstų išrinkome dažniausiai užduodamus. Pateikiame ir nuorodas į straipsnius, kuriuose surasi platesnę infomaciją.

Turi klausimų?

 info@aibrush.lt

Kas tai - aerografija?
Aerografija – tai tapybos technika, su kuria ant įvairių paviršių yra piešiamas paveikslas, naudojant skystus dažus ir suspaustą orą. Piešinys tapomas, arba aerografijoje vadinama purškiamas, su specialiu instrumentu, vadinamu aerografu.
Kodėl aerografija?
Aerografija nauduojama norint ne tik išsiskirti iš aplinkos, bet ir apsaugoti savo nuosavybę nuo vagystės. Aerografija yra piešiama ant paviršiaus, o po to lakuojama, todėl sunkiai yra pašalinama, del to pavogius daiktą su aerografija jį lengviau rasti, o vagims kils sunkumu su aerografijos pašalinimu. Pvz.: automobilį su aerografija reikės perdažyti, todėl tai vienas iš apsaugos nuo vagystės būdas. O tinkamų aerografijai paviršių yra labai daug, todėl aerografija gali būti nupiešta ant automobilio, kompiuterio, mob. telefono, kuprinės ir t.t.
Kodėl aerografija yra brangi
Paviršiaus padengimas aerografija - sudėtingas techninis procesas, kuriame panaudojami dažymo, paviršiaus paruošimo ir meniniai darbai. Taipogi gali būti reikalinga dažyti specialioje dažymo kameroje. Be to, piešinio sukūrimui reikalingas nemenki meniniai gabumai. Aerografija nėra lipdukas. Daugelis mano, kad tai greitas ir nesudėtingas procesas, bet jie klysta - tai yra tas pats kaip paveikslo tapymas, ir užsakant aerografijos paslaugą, reikia žinoti, kad bus atliktas nemenkas rankų darbas, o ne sintetinis lipduko klijavimas.
Ko reikia, kad pradėti dirbti aerografijos technikoje?
  • Aerografo
  • Kompresoriaus
  • Darbo patalpos
  • Vartojimo medžiaga
  • Pagrindai dirbant grafiniais redaktoriais (jeigu jus nusprendėti užsiiminėti tuo rimtai, tai jums po ranka prireiks turėti kompiuterį, skanerį ir printerį, tam, kad ateityje paruošti piešinio maketą ar/ir trafaretą)
Plačiau: >1< , >2< , >3< , >4<
Ant kokio paviršiaus yra daroma aerografija?
Aerografija gali buti daroma beveik ant bet kokio paviršiaus. Pvz.: medis, plastmasė, metalas, cementas, gruntas, akmuo, lakuotas paviršius, stiklas, oda ir t.t. Svarbu yra parinkti tinkamus dažus.
O kam gruntuoti ir lakuoti?
Paviršius prieš dažant yra gruntuojamas dėl keletą priežasčių. Pagrindinis grunto tikslas - padidinti dažų adhezija dengiamam paviršiui. (Adhezija (lot. adhaesio – sukibimas) – dviejų skirtingų kietųjų kūnų, kietojo kūno ir skysčio arba nesimaišančių skysčių susiliečiančių paviršių sukibimas dėl kūnų dalelių sąveikos.) Taip pat gruntas padeda išreikšti smulkius paviršiaus paruošimo klaidas (įbrėžimai, skolai, įtrūkimai ir t.t.), kurie dažnai būna nematomi iki nudažymo. Dar viena grunto privalumas - viso paviršiaus pavertimas vienspalviu (po paviršiaus paruošimo, špakliavimo ir panašiu veiksmu jis gali būti kiek margus). Tai padeda pasiekt lygios dažų spalvos padengiant mažiau sluoksnių. Padengimas laku - taipogi nebūtinas procesas, bet pageidautinas. Lako sluoksnis ne tik apsaugos dažus nuo išorinių faktorių, bet ir išligins nudažyto paviršiaus atspindžio savybes (kada ant piešinio dėl dažų atsiranda matiniai ir "glianciniai/blizgūs" plotai, arba nudažius pavirsių "glianciniais" dažais, padaryt jį matiniu nulakavus matiniu laku).
Piešiant ant automobilio, ar nuimamas lako sluoksnis?
Gamyklinis automobilio padengimas nėra nuimamas. Gamykliniam lakui yra priduodamas matinis paviršius, kad jis geriau sukibtu su dažais. Vėliau aerografija yra padengiama 2-3 lako sluoksniais, kas priduoda papildoma apsauga automobilio kėbului.
Ar gali aerografija nusilupti?
Jai paviršius buvo neteisingai lakuotas, tai gali. Tokiose vietose restauruojant lako padengimą prireiks ir aerografijos piešinio restauravimo.
Kur pirkti įrangą ir medžiagas aerografijai?
Įranga skirta aerografijai gali būti parduodama keliose specializuotose parduotuvėse: parduotuvės menininkams, parduotuvės automobilių dažymui arba universalinės buitinės parduotuvės ir prekybos centrai. Taipogi galima užsisakyti internete, ir kaip taisyklė, ten būna pigiau, nes Lietuvos pardavėjai kartais priaugina didelį antkainį ant tokių specializuotų prekių.
Kas tai - aerografas, ir ką jis gali?
Aerografas - nedidelis pneumatinis įrankis, su oro slėgio pagalba išpurškiantis dažus arba rašalą. Bet koks skystis, išskiestas iki pieno koncentracijos gali būti išpurkštas aerografu. Bet jeigu dažai pernelig skysti, jis gali netinkamai atsigulti ant dažomo paviršiaus, todėl būtina teisingai pasirinkti tinkamą dažų koncentraciją ir aerografo tipą. Naudojant tirštesnius dažus (tokie kaip tekstiliniai dažai, keraminis emalis, kuriuos reikia gerai išskiesti) geriau naudoti aerografą su didesne tūta, ir didesnį oro slėgį. Aerografo tūtos dydis turi būti nurodytas gamybinėje instrukcijoje. Jei naudojami skysti dažai ar rašalas, galima naudoti atitinkamai mažesnio diametro aerografą ir mažesnį slėgį.
Plačiau:  >1< , >2<
Ar galiu aš išmokti piešti aerografu?
Taip, bet tam reikia kantrumo, piešimo pagrindų ir piniginių investicijų. Ir daug praktikos, žinoma.
Plačiau: >1< , >2<
Kuo skiriasi aerografai?
Aerografai yra skirstomi į kelis tipus. Patys svarbiausias jų yra dažų tiekimo mechanizmas ir rezervuaro padėtis. Pradedant nuo tiekimo mechanizmo - išskiriami du variantai: viengubo veikimo (angl. single action) ir dvigubo veikimo (angl. double action). Viengubo veikimo aerografe, trigeris kontroliuoja tik oro srovę, o dažai paduodami iš anksto nustatytame kiekyje. Tokia konstrukcija yra pigesnė, tačiau neleidžia pilnai kontroliuoti piešimo linijos storio ir daugumoje atvejų tinka tik ploto užpildymui (pvz.: modelizme nudažant modelį pilnai arba iš anksto numatytą dalį). Dvigubo veikimo aerografai leidžia darbo metu kontroliuoti ir oro srovę, ir dažų kiekį, todėl darbo pasirinkimas yra platesnis, nes leidžia nepertraukiant darbo ir užpurkšti didesnį plotą, ir nupiešti smulkią detalę ar ploną liniją. Tokio tipo aerografas labiau tinka piešiant paveikslus, arba meniniam dekoravimui. Aišku tokie aerografai yra brangesni ir su jais sunkiau išmokstama dirbti. Rezervuaro padėtis gali būti viršuje, apačioje ar aerografo šone. Dauguma aerografistų pasirenka aerografus su viršutine rezervuaro padėtimi, tokiuose aerografuose dažai tiekiami gravitacijos pagalba, todėl nereikalauja didelės oro srovės, kas padeda išgauti mažesnio storio piešiamą liniją, tačiau jie turi mažesnę rezervuaro talpą, todėl nupurkšti su jais didesnį plotą neatsitraukiant nuo darbo, nepavyks, o dirbant tokiu aerografu ant horizontalaus paviršiaus, neturint pakankamai patirties, didelė tikimybė išpilti dažus ant piešiamo paviršiaus ir tokiu būdu sugadinti jį. Šioje situacijoje laimi aerografai su rezervuaru apačioje arba šone, nes jie dažnai parduodami su rezervuaro dangteliu.
Kuo skiriasi 'kinietiškas' aerografas nuo originalių, brendinių?
Daugiausia atveju - pigus aerogafas yra originalaus/brendinio aerografo kopija. Ir kol įrankiai nauji, skirtumas tarp jų yra minimalus, tačiau jausti skirtumus pradėsit jau po kurio naudojimo laiko (savaitės, mėnesio priklausomai nuo naudojimo intensyvumo). Savo konstrukcijoje neoriginalus aerografas turi daugiau visokių tarpinių, kurios laikui bėgant pradės leisti orą ir dažus, paprastai tai reiškia, kad blogas vidinis aerografo hermetiškumas. Firminiame aerografe jau naudojamos kokybiškos medžiagos, kurios su didžiuliu tikslumu yra prigludusios viena prie kitos, todėl ten nėra nereikalingos tarpinės. Tiesa sakant, tarpinės gali būti naudojamos ir profesionaliuose aerografuose, tačiau jų kiekis sumažintas iki minimumo, ir jos yra daromos iš teflono, todėl jų tarnavimo laikas padidėja kelis kartus. Ne originalai gali turėti kietesnį oro vožtuvėlį, dėl to ir kietesni trigerio paspaudimai, kas gali sukelti nepatogumų dirbant su aerografu (ypač su smulkiomis detalėms). Kalbant apie atsargines detales, būna kad neoriginaliam aerografui juos sunkiau rasti, nei originaliam. Tačiau brendinių aerografų dalys kainuoja tikrai nepigiai, ir bendroj sumoj kelios detalės gali siekti naujo neoriginalaus aerografo kainą, todėl pradžiai mokantis geriau gali būti pasirinkti pigesnį aerografą. Išvados: Tam, kad mokytis pilnai užteks nebrangaus "kinietiško" aerografo. O tam, kad dirbti, jau reikėtų įsigyti labiau rimtą modelį.
Koki aerografą pradžiamoksliui geriau pasirinkti?
Pirmam aerografui užteks dvigubo veikimo, 0,2 - 0,3mm tūtos diametro. Nėra prasmės pirkti brangu firminį aerografą. Iš pradžių skirtumą aerografo darbo kokybėje pastebėti bus labai sunku, užtat jis labai pastebima instrumento kainose. Dabar yra labai daug brendinių aerografų kopijų. Kartais dėl nerangumo galima paprastai numesti aerografą ant grindų, ir sugadint jo pagrindinius elementus (tūtą, adatą) ir tada reikės pirkti atsarginį. O atsižvelgiant į detalių kainą, maloniau turėti galimybę "suklysti" kelis kartus.
Kokios firmos aerografą geriau pasirinkti?
Vienareikšmiškai reikšti, kokio gamintojo aerografą pasirinkti - nėra teisinga. Visi instrumentai turi savo privalumų ir trūkumų, todėl pasirinkti tą ar aną variantą - kiekvieno asmeniškas reikalas.
Aerografo tūtos (purkštukas, angl. nozzle) diametro pasirinkimas.
Su mažesnio diametro tūta galima išgauti smulkesnes linijas, ir atvirkščiai - su didesniu storesnes linijas, ir lengviau dirbti su didesniu plotu. Tūta 0,2 ir 0,3mm diametro yra patys populiariausi. Tokio diametro pakanka piešti smulkias detales, o turint didesnę patirtį atlikti ir labai smulkius veiksmus. Taipogi jais galima atlikti nelabai didelio ploto užpildą. 0,5 mm pakanka užpurkšti didesniam plotui (aišku nepakanka viso automobilio dažymui), ką padės su laiko taupymui užpildyti būsimą foną arba net suteikti šiokią tokią detalizaciją. Dirbant profesionaliai ir taupant laiką, patogu po ranka turėti įvairaus diametro aerografus.
Kodėl aerografu negaliu nupiešti plonos linijos?
Pirma reikia įsitikint, kad instrumentas yra veikiantis, tūta ir adata nėra įtrukę ir su jais galima dirbti. Pagrindiniu niuansu piešiant ploną linija yra ko artesnis instrumento atstumas nuo paviršiaus (kuo arčiau instrumentas, tuo plonesėe bus linija).
Aerografas spjaudosi, ką daryt?
Pirmiausia reikia patikrint - ar nesugandinta adata (adatos nelygumas gali būti dažų susikaupimo priežastimi) Įsitikint, kad tūta gerai išcentruota palei adatą Ar pakankamai išskiesti dažai (gali būti, kad jie išdžiūsta, net nespėdami išsipurkšti iš aerografo) Ar nėra pažeista aerografo tūta (įlenkta), ten gali susirinkt dažai, ir pasiekus kritišką masę iškrist iš aerografo, palikdama dėmę ant piešinio
Oras eina į dažų rezervuarą, kodėl?
Gali būti kelios priežastys: Oras negali išeit pagal suplanuota kelią į tūtą, todėl eina ten, kur jam lengviau praeit - į dažų rezervuarą, todėl dažai indelyje pradeda burbuliuoti. Reikia patikrinti ar gerai pritvirtinta oro tūta (dėl nepilno prigludimo, nukečia oro pralaidumo sąlygos, ir oro kelyje atsiranda siena). Reikia patikrinti ar gerai pritvirtinta dažų tiekimo tūta (ne iki galo prisukta tūta, truputi išlenda į priekį, ir tuo pat blokuoja kelią orui). Taipogi tūta gali paprasčiausiai užsikimsti išdžiuvusiais dažais.
Kuo ir kaip valyti aerografą?
Valyti aerografą reikia tokio tipo skiedikliu, koks tinka dažams su kuriais jus dirbate. Jei tai buvo nitrodažai solventinio pagrindo, tai reikia naudoti 646 skiediklį. Jai tai buvo vandens pagrindo akrilas, akvarelė, tušas ar guašas, tai pirma valoma vandeniu, po to specialiu skysčiu aerografo valymui. Jai aliejiniai dažai, tai valoma vait-spiritu. Pirmiausia reikia iš aerografo išpūsti dažų likučius, vėliau pripildyt aerografo dažų rezervuarą skiedikliu, ir vėl prapurkšt, prieš tai uždengiant servetėle ar skudurėliu oro tūtą, tokiu būdu pasiunčiant oro srovę atgal į aerografą, ir tuo priverčiant skiediklį cirkuliuoti aerografo viduje. Dėmes ir dažų likučius nuvalyti pamerkite skiediklyje skuduru, vatiniu pagaliuku, šepečiu ar servetėle. Dar kartą prapurkšt aerografą, atsargiai ištraukti ir išvalyti adatą.
Plačiau: >1< , >2<
Kokie dažai tinka aerografijai?
Aerografijai tinka bet kokie skysti dažai, viskas priklauso nuo to, ant kokio paviršiaus jūs ketinate piešti. Aerografe gali būti naudojami: akrilas, akvarelė, tušas, guašas, emaliniai dažai, nitroemalis, lakas ir t.t.
Kuo skiesti, ir kodėl?
Parduodami dažai dažnai būna labai tiršti, ir juos būtina skiesti prieš panaudojimą. Aerografui dažus reikia skiesti skiedikliu iki maždaug pieno koncentracijos (dažnai priklauso nuo oro srovės piešiant), naudojant paprastą teptuką - daug tirščiau. Dažai gali skiestis firminiu skiedikliu to pačio gamintojo kaip ir dažai. Emalinius dažus galima skiesti vait-spiritu arba skiedikliu 646, akriliniai - vandeniu, izopropiliniu spiritu ar vandens ir spirito mišiniu (degtine), į šį mišinį galima įpilti truputį etilengligolio (tasolo), kad sumažint paviršutinį įtempimą. Nitrodažai skiedžiami skiedikliu 646. Bet kokiu atveju naudojant kitą skiediklį, nei numatyta dažų gamintojo, reikia pirma išbandyti, suskiedžiant nedidelį kiekį dažų ir skiediklio - nesusisuka dažai skiediklyje, ar nesiskaldo i frakcijas, ir t.t.
Koks kompresorius tinka aerografijai?
Tinkamo oro slėgio sudarymui aerografui yra naudojami du pagrindiniai metodai: suspausto oro balionėliai ir oro kompresoriai. Išsivysčiusiose šalyse pasaulio šalyse yra nemažai populiarūs suspausto oro balionai, yra sudaryta pilna infrastruktūra pagal tokių balionų pildymą ar keitimą. Jie yra patogūs tuo, kad begarsiai dirba, neturi savyje vandens garų ir alyvos. Vietoj oro juose dažnai naudojamas azotas. Kaip pvz.: dirbant su kompresoriumi, kartu su oro srove į dažus gali patekti ir vandens (kuris susikoncentruoja kompresoriaus viduje iš ore esančių vandens garų), arba alyvos, kuri yra naudojama kai kurių kompresorių aušinimui ir judančių dalių sutepimui. Bet šiomis problemoms išspręsti yra specialūs vandens separatoriai ir filtrai (kurių kaina gali būti tikrai nemaža). Kompresoriai gali būti skirtingi, bet jų darbo principas yra bendras - oras pumpuojamas į rezervuarą (resiverį) jo tikslas suliginti oro pulsaciją nuo pompos ir pirminis vandens garų bei alyvos atskirimas nuo oro, toliau oras paduodamas į aerografą. Vienas iš pigiausių variantų yra galimybė pačiam pasigaminti kompresorių, panaudojant seną kompresorių nuo šaldytuvo ir plastikinio butelio, bet čia jau kita istorija. Idealiai yra kai kompresoriuje integruota slėgio relė, kuri atjungia kompresorių, kai jo rezervuaras prisipildo pakankamai oro, oro srovės reduktorius vandens ir alyvos filtras ir t.t. Yra kuriami specialūs kompresoriai aerografijai, jie yra maži, pakankamai tylus darbui namuose, (kad netrukdyti kaimynams ar kitame kambaryje esančių žmonių). Kompresoriai gali būti ir be resiverio, nors kaip buvo minėta, nuo to gali pasireikšti oro srovės pulsacija. Tokie kompresoriai netiks dirbti su dideliais pulverizatoriais, nes jų išduodamas oro slėgis gali siekti tik apie 3-4 barų. Kompresorių kaina skiriasi nuo jų funkcionalumo ir resiverio litražo, kaina nuo 100lt iki kelių tūkstančių. Bet konkrečiai užsiimti aerografijai namuose ir ne tik už kompresorių reikės išleisti apie 400lt.
Koks reikalingas slėgis dirbant su aerografu?
Dauguma aerografu dirba su išvalyto oro padavimu 15 - 20 svarų į kvadratinį colį (PSI)(angl. pound-force per square inch, lbf/in²) ir srovės slėgiu 1,36-2,72 atmosferų (~ 1.4 - 2.5 barų). Tai priklauso nuo naudojamos piešimo technikos ir dažų konsistencijos.
Ar reikalingas slėgio reguliatorius?
Jis labai reikalingas. Pamėginus bent karta dirbti su juo jus niekada juo neatsisakysite. Turint kompresorių, kuris išduoda platų slėgių diapazoną jus galėsite eksperimentuoti su įvairiais dažais ir aerografijos technikomis.
Ar man prireiks vandens separatoriaus?
Taip. Kompresoriai gali būti parduodami su šiuo daiktu, arba jie yra parduodami atskirai, ir gali būti tvirtinami kaip ant kompresoriaus, taip ir kaip sujungimas tarp dviejų žarnų. Vandens separatoriai atskirs orą nuo vandens garų. Tai ypač svarbu kai aplinka karsta ir drėgna. Skystis taipogi gali susikaupti ir jūsų aerografo žarnoje per laiką kol jis yra nenaudojamas, todėl prieš pradedant dirbti patartina kelioms minutėm paleist kompresorių ir papurkšt aerografu be dažų. Vanduo patekęs į dažus purškiant, gali pernelyg juos išskiesti, ir tuo sugadint jų konsistenciją, dėl ko dažai gali ilgai džiūti, arba nubėgt lašais, kas sugadins atliekamą darbą (piešinį).